Ar kada nors susimąstėte, kodėl degalų sąnaudų rodikliai realybėje taip skiriasi nuo tų, kurie nurodyti automobilio dokumentuose? Gamintojai dažnai žada mažesnes sąnaudas, nei vairuotojai iš tiesų patiria važiuodami kasdien. Šis neatitikimas ne tik kelia nusivylimą, bet ir apsunkina tikslaus automobilio efektyvumo vertinimą.

Europos Sąjunga žengė svarbų žingsnį sprendžiant šią problemą – įdiegė OBFCM (On-Board Fuel Consumption Monitoring) sistemą. Ši naujovė, jau įgyvendinta kai kuriose Europos šalyse, greitai pasieks ir Lietuvą, leisdama realiu laiku stebėti degalų ir CO₂ emisijų duomenis. Tai ne tik apie skaičius – tai apie pasitikėjimą, skaidrumą ir atsakingą vairavimą.

Kas yra OBFCM?

OBFCM (On-Board Fuel Consumption Monitoring) – tai specifinė transporto priemonėje įdiegta „talpykla“, kurioje realiuoju laiku fiksuojami ir saugomi duomenys apie degalų bei elektros energijos sąnaudas. Nuo 2021 metų visos naujai registruotos transporto priemonės privalo turėti šią funkciją, kuri leidžia kaupti informaciją apie kuro sunaudojimą ir CO₂ emisijas realiomis važiavimo sąlygomis.

Diagnostikos įranga, tokia kaip Autel ar Launch, suteikia galimybę prieiti prie šių duomenų, juos eksportuoti ir užtikrinti, kad informacija yra teisinga, neiškraipyta ir tinkama analizei bei pateikimui valstybinėms institucijoms. Tai leidžia vykdyti duomenų rinkimą ir analizę pagal naujus teisės aktų reikalavimus.

Ši „talpykla“ yra svarbi siekiant mažinti skirtumą tarp laboratorinių ir realių važiavimo sąlygų rezultatų bei atitinka ES tikslus užtikrinti efektyvesnį energijos vartojimą bei mažinti CO₂ emisijas transporto sektoriuje.

Kaip veikia OBFCM?

OBFCM sistema veikia naudodama automobilio elektroninių valdymo blokų (ECU) ir jutiklių informaciją. Šie duomenys yra perduodami per saugias platformas, tokias kaip EBV sistema, kuri atitinka GDPR reikalavimus.

Kokius duomenis renka OBFCM?

OBFCM nuskaito šiuos pagrindinius transporto priemonės surinktus duomenis:

  • Degalų sąnaudos (visą automobilio gyvavimo laikotarpį);
  • Nuvažiuotas atstumas (kilometrais);
  • Degalų srauto norma (gramais per sekundę arba litrais per valandą);
  • Važiavimo greitis (kilometrais per valandą).

Papildomai hibridiniuose automobiliuose fiksuojami elektros sąnaudų duomenys bei nuvažiuotas atstumas naudojant tik elektrą. Tai suteikia išsamų vaizdą apie transporto priemonės energijos vartojimo efektyvumą.

 

OBFCM diegimas Lietuvoje

Kada tai įvyks?

Šiuo metu Autel įrenginiuose OBFCM funkcija jau sėkmingai įgyvendinta Austrijoje, Vokietijoje, o artimiausiu metu ji bus diegiama ir kitose šalyse, įskaitant Lietuvą. Kol kas tikslių datų nėra, tačiau diagnostikos įrangos gamintojai, kaip Autel ar Launch, jau dirba prie techninių sprendimų, pritaikytų mūsų rinkai.

Kaip pasiruošti servisams?

Lietuvos servisams svarbu jau dabar pradėti ruoštis šiai naujovei. Pagrindiniai žingsniai:

  1. Registracija EBV sistemoje – tai būtina, norint aktyvuoti diagnostikos įrangą.
  2. Diagnostikos įrangos konfigūracija – Autel planšetėse reikės įdiegti OBFCM funkciją ir suvesti autorizacijos žetonus.
  3. Procedūrų vykdymas – atlikti EOBD „AutoScan“ diagnostiką ir perduoti surinktus duomenis į EBV platformą.

Autel įranga suteiks servisams galimybę efektyviai dirbti pagal ES teisės aktų reikalavimus ir užtikrinti, kad klientai gautų patikimus duomenis apie savo transporto priemones.

Vairuotojų nauda ir teisės

Ką gauna vairuotojai?

Vairuotojai turės galimybę:

  • Stebėti realias degalų ir elektros sąnaudas.
  • Gauti tikslią informaciją apie automobilio efektyvumą ir būklę.
  • Optimizuoti transporto priemonės naudojimą, remiantis tiksliais duomenimis.

Asmens duomenų apsauga

Pagal GDPR reglamentą, OBFCM surinkti duomenys yra laikomi asmens duomenimis, nes jie susiję su automobilio identifikaciniu numeriu (VIN). Vairuotojai turi teisę:

  • Atsisakyti duomenų rinkimo per technines apžiūras.
  • Gauti savo transporto priemonės duomenis nemokamai.

Nauda visiems sektoriams

OBFCM nėra tik vairuotojų ar servisų klausimas. Ši sistema teikia naudą trims pagrindinėms grupėms:

  • Vairuotojams: Tiksli ir aiški informacija apie degalų sąnaudas leidžia priimti ekonomiškai naudingesnius sprendimus.
  • Gamintojams: Duomenys iš realių važiavimo sąlygų statistikos padeda kurti efektyvesnes ir mažiau taršias transporto priemones.
  • Valdžios institucijoms: Tikslūs statistiniai duomenys prisideda prie efektyvesnės aplinkosaugos politikos formavimo.

Ateities perspektyvos

Ateityje OBFCM sistema taps dar išmanesnė ir pritaikyta elektromobiliams. Tai leis stebėti elektros sąnaudas, baterijų būklę ir įkrovimo įpročius. Be to, galima tikėtis naujų funkcijų, kurios integruos OBFCM su vairuotojams skirtomis išmaniosiomis programėlėmis, leidžiančiomis dar lengviau analizuoti ir optimizuoti transporto priemonės naudojimą.

OBFCM funkcija ne tik padeda mažinti degalų sąnaudas ir emisijas, bet ir prisideda prie skaidrumo ir efektyvumo didinimo transporto sektoriuje. Lietuvoje ši sistema suteiks galimybę servisams ir vairuotojams geriau suprasti savo transporto priemonių galimybes bei prisidės prie tvaresnio gyvenimo būdo kūrimo.

Ruoškimės šiems pokyčiams ir išnaudokime OBFCM teikiamą potencialą – tai investicija į ateitį, kurią verta priimti su pasitikėjimu.