Kas yra TPMS ir kokias funkcijas turi TPMS programavimo įranga?

     TPMS sistema (Tire Pressure Monitoring System) – tai padangų slėgio stebėjimo sistema, kuri yra privaloma visuose naujuosiuose automobiliuose, kurie yra pagaminti Europoje nuo 2014 metų. Jungtinėse Valstijose ši sistema atsirado kiek ankščiau ir ten jau nuo 2007 metų privaloma į automobilius įdiegti šią sistemą. Šios sistemos pagrindinis tikslas yra perduoti vairuotojui realiu laiku apie padangų slėgį, taip sumažinant eismo įvykių tikimybė, prailginti automobilio padangų eksploatavimo laikotarpį ir efektyvinti degalų sąnaudas. 

     Kaip atsirado TPMS? Kilmė yra JAV dar ankstesniame šimtmetyje, kai atlikti tyrimai parodė, jog netinkamas padangų slėgis padidina riziką ir sukelia avaringas situacijas. Jau tuo metu buvo pradėta kurti sistema, tačiau technologijos dar nebuvo taip išsivysčiusios, jog tokia sistema taptų vieša. Vėliau, prasidėjo Naftos krizė, kuri pastūmėjo visuomenę ieškoti būdų, jog automobiliuose mažinti kuro sąnaudas. Ir vėlgi, tyrimais buvo įrodyta, jog blogas slėgis padangose padidina kuro sąnaudos. Ir 1991 metais į rinką buvo išleistas pirmasis automobilis, kuris turėjo įdiegtą autonomišką padangų slėgio stebėjimo sistemą, tai buvo Chevrolet Corvette. Bet ši pirmoji sistema toli gražu nepanašu į dabartinę, kuri jau yra išvystyta.

     Jeigu automobilio ratlankiuose yra sumontuoti TPMS davikliai, dar kitaip vadinami TPMS sensoriai, remontuodami gedimus automobilyje, kuriame reikėjo nuimti ratus, reiktų atkreipti dėmesį į šiuos dalykus:

  • Negalima sumaišyti ratų pozicijų ir ratlankius būtina sumontuoti ten, kur jie buvo ir prieš tai;
  • Negalima pažeisti sensorių, kas dažnai yra padaroma, kai netaisyklingai yra montuojamos padangos ant ratlankio;
  • Uždėjus ratus atgal, būtina patikrinti ar automobilio kompiuteris ir toliau gauna duomenis iš TPMS sensorių ir juos atvaizduoja automobilio skydelyje.
  • Taip, pat, nerekomenduojame perkelti TPMS sensorių iš vieno rato į kitą, t.y. iš vasarinių ratų komplekto į žieminių ratų komplektą. Jei jau nusprendėte tai padaryti, atminkite, perdedant būtina pakeisti varžtą, tarpiklį ir vožtuvo šerdį.
  • Jeigu keičiate senus TPMS sensorius. Europoje TPMS davikliams leidžiamas radijo bangų dažnis yra 433MHz. Amerikos rinkos automobiliams leidžiamas dažnis yra ir 433MHZ, ir 315MHz. Tad įsigyjant naujus daviklius, būtinai į tai atkreipkite dėmesį.

     Visos TPMS sistemos aptarnavimas tikrai reikalauja atsakingo požiūrio ir dėmesio atliekant remonto darbus. Tad tikrai rekomenduojame laikytis specialių procedūrų tiek keičiant daviklius, tiek naudojant specialius TPMS diagnostikos prietaisus. Kadangi kokybiškas aptarnavimas su teisinga įranga išvengs padaryti rizikos ir papildomų nuostolių automobilio savininkui.


     TPMS sistemos būna dviejų tipų – tiesioginė ir netiesioginė kontrolės sistema.
     Netiesioginė padangų slėgio kontrolės sistema:

     Ši sistema dirba tokiu principu, jog padangose esamas slėgis ir kontroliuojamas bei stebimas nuo rato apsisukimo greičio priklausant nuo ABS sistemos. Pavyzdžiui, jeigu vienoje padangoje yra žemas padangos slėgis, tai šis ratas padarys daugiau apsisukimų, negu ratas, kuriame yra normalus padangos slėgis. Privalumas šios sistemos yra tas, kad automobilyje yra naudojamos tos pačios jau esamos sistemos ir nereikia absoliučiai jokių papildomų investicijų TPMS sensoriams įsigyjant kitą ratlankių komplektą, tas ypač aktualu, keičiant vasarinius į žieminius ratus. Tačiau šį sistema turi ir minusų. Vienas jų, jog padangoje slėgis pradedamas matuoti tik tada, kai automobilis pasiekia 30km/val greitį. Kitas minusas – jeigu visose keturiose padangose slėgis bus per mažas, kompiuteris to nesupras ir nepraneš vairuotojui. Kitas niuansas – sumontavus naujas padangas su netiesiogine padangų slėgio stebėjimo sistema, yra būtinas kalibravimas.

     Tiesioginė padangų slėgio kontrolės sistema:

     Šiuo atveju jau kiekviename automobilio rate yra sumontuoti atskiri slėgio davikliai, kurie radijo dažniu siunčia visą informaciją apie slėgį į automobilio kompiuterį ir tai yra atvaizduojama prietaisų skydelyje. Žinoma, šios sistemos pagrindinis privalumas yra tas, jog kiekvienas atskirai daviklis matuoja padangoje esantį slėgį ir temperatūrą. Taip pat, slėgis yra matuojamas jau net automobiliui tiesios stovint vienoje vietoje. Minusai – jeigu įsigyjate kitą ratlankių komplektą, reikės įsigyti ir atskirus TPMS daviklius; silpna TPMS sensorių baterija, tai yra neatsiejama ir integruota jutiklio dalis, tad baterijai išsikrovus, jums reikės pirkti naują daviklį – baterijos tarnavimo laikas individualus, tačiau svyruoja nuo 6 iki 12 metų. Paskutinis niuansas, kai kuriems davikliams yra reikalingas priprogramavimas, kitaip sakant pririšimas, prie automobilio kompiuterio.

     Paslaugos, kurios yra atliekamos su TPMS programatoriais:
  • Atliekama TPMS jutiklio diagnostika
  • Patikrinama baterijos būklė
  • Pakeičiami ventilio elementai
  • Programuojami jutikliai
     Kam reikalingi TPMS programavimo prietaisai?

     Nors visuose dabartiniuose automobiliuose yra integruoti TPMS sensoriai, tačiau ateina laikas kai jų eksploatacija nebėra tinkama arba jie sugenda. Tad tam reikalinga TPMS įranga, kadangi pačio daviklio pakeitimas teigiamų rezultatų neatneša, kadangi pakeitus daviklį, jį būtina priprogramuoti, arba kitaip – „pririšti“. Naujausios kartos TPMS programavimo įranga gali: suaktyvuoti visus TPMS sensorius, skaityti TPMS sensorių būklę, patikrinti pačios TPMS sistemos būklę, programuoto sensorius ir atlikti TPMS permokymą. Tai yra bazinės TPMS programavimo ir tikrinimo prietaiso funkcijos, į kurias būtina atkreipti dėmesį jį įsigyjant. Visi prietaisai, kaip ir diagnostikos prietaisai, veikia per OBDII sąsaja.

     Prietaisai yra įvairių lygių, jie gali būti tiesiog TPMS programatoriai, įprasta diagnostikos įranga su TPMS funkcijomis, arba TPMS prietaisai, kurie specializuoti ir turi daug funkcijų, jog dirbtų ir stebėtų padangų slėgio sistemą.

     Vidutinio profesionalumo TPMS programavimo įranga turi ir šias bazines diagnostikos įrangos funkcijas: bazinis ODBII kodų skaitymas ir trynimas; testavimo rėžimai; serviso funkcijos; gyvų mechanizmų veikimo parametrų stebėjimas ir kt.

     Tačiau, jeigu norima teikti profesionalias TPMS kontroles paslaugas ir ieškant tokio prietaiso, jis turi turėti šias funkcijas: TPMS jutiklių aktyvavimas; jutiklių duomenų nuskaitymas; TPMS diagnostika; TPMS būklės patikrina vienu žingsniu; TPMS klaidų kodų nuskaitymas; TPMS jutiklių ID nuskaitymas ir ID kopijavimas į jutiklį; padangos tipo ir slėgio pasirinkimas; TPMS gyvų parametrų stebėjimas; rakto FOB patikra; TPMS programavimas; permokymo per OBD ir turi turėti kitas TPMS ypatingas funkcijas.

    Mes Jums siūlome kokybiškus AUTEL TPMS programavimo ir tikrinimo prietaisus. Šių prietaisų linijos jau tapo ypač pamėgtos lietuvių, kadangi fukcionalumas yra itin aukšto lygio. Pateikiame Jums AUTEL TPMS programavimo prietaisų apžvalgą.