Kas yra ADAS ir kam skirta ši įrangą?

    ADAS – pažangios pagalbos vairuotojui sistemos, tai yra automobilyje įmontuos elektroninės sistemos, kurios padeda vairuotojui lengviau vairuoti automobilį ir atlikti kitas funkcijas. Šių elektroninių sistemų atsiradimą lėmė įstatymai ir tendencijos, jog sumažinti avarijų skaičių kelyje. Visos ADAS sistemos naudoja automatizuotas technologijas, t.y. kameras ir jutiklius, kad aptiktų netoliese esančias kliūtis, linijas ir kitus signalinius elementus, jog praneštų vairuotojui ir atitinkamai reaguotų tiek automobilis, tiek pats vairuotojas.

    Dauguma eismo įvykių įvyksta dėl žmonių klaidų, nebūtinai vairuotojų, tai gali būti ir praeiviai bei tretieji asmenys. Pažangios pagalbos vairuotojui sistemos yra sistemos, kurios buvo sukurtos, ir yra tobulinamos, automatizuoti, pritaikyti ir tobulinti transporto priemonių sistemas, kad būtų lengviau, patogiau ir saugiau vairuoti. Žinoma, visa tai yra įrodyta tiek tyrimais, tiek akivaizdžiais statistiniais skaičiais, jog vairuojami automobiliai, kuriuose yra ADAS sistemos, patenka rėčiau į avarijas.

    Visos šios saugumo sistemos sukurtos tam, jog siektų išvengti nelaimingų atsitikimų ir susidūrimų kelyje, įdiegiant naujausias technologijas, kurios įspėją vairuotoją apie problemas, reaguojant įgyvendina saugumo priemones ir prireikus automatizuotos sistemos perima transporto priemonės valdymą. 

    Visos šios sistemos gali įspėti vairuotojų apie galimas kliūtis, padėti neišvažiuoti iš savo judėjimo kelyje juostos, tuo pačių centruoti važiuojamą juostą, teikti navigacijos pagalbą, reguliuoti apšvietimą, įjungti kruizinį valdymą, įtraukti eismo perspėjimus ir dar daug kitų funkcijų. Ir tai dar ne pabaiga, dėl didėjančių pramonės kokybės ir saugumo standartų, pažangios pagalbos vairuotojui sistemos (ADAS) yra vienos iš sparčiausiai augančių automobilių elektronikos segmentų.

    ADAS sistemos atsirado pirmą kartą dar prieš beveik 50 metų, kai automobiliuose buvo pradėtos montuoti ratų anti praslydimo sistemos. Ankstyvoji ADAS sistemų stadija apėmė elektroninį stabilumą, stabdžių anti blokavimą, aklosios zonos informacines sistemas, įspėjimus apie važiavimą juosta.


Kokios yra ADAS sistemos?

    Kruizo kontrolės sistema - gali išlaikyti konkretų greitį, kurį iš anksto nustato vairuotojas. Automobilis išlaikys vairuotojo nustatytą greitį, kol vairuotojas paspaus stabdžio pedalą, sankabos pedalą arba atjungs sistemą. 

    Galinė kamera - transporto priemonės galinė kamera teikia realaus laiko vaizdo informaciją apie jūsų transporto priemonės aplinką. Ši kamera suteikia vairuotojui pagalbą važiuojant atbulam arba parkuojantis. Vairuotojui įjungus atbulinę pavarą, kameros automatiškai įsijungia.

    Stabdžių anti blokavimo sistema (ABS) - atstato automobilio padangų sukibimą reguliuodamos stabdžių slėgį, kai transporto priemonė pradeda slysti. Taip užtikrinama automobilio kontrolė, kai jis pradeda slysti. Ši sistema yra jau labai senai standartizuota ir apskritai visuose gaminamuose modeliuose, ABS sistema jau yra įdiegta.

    Vairuotojo stebėjimo sistemos - transporto priemonės saugos sistema, skirta stebėti vairuotojo budrumą. Šiose sistemose naudojamos biologinės charakteristikos, siekiant įvertinti vairuotojo budrumą ir gebėjimą saugiai vairuoti. Šiuo metu šios sistemos naudoja infraraudonųjų spindulių jutiklius ir kameras, kad stebėtų vairuotojo dėmesingumą stebėdami akis. Jei transporto priemonė aptinka galimą kliūtį, ji apie tai praneš vairuotojui ir, jei nesiimama jokių veiksmų, transporto priemonė gali reaguoti automatiškai stabdant.

    Automatinis parkavimas - visiškai perima parkavimo valdymą, įskaitant vairavimą, stabdymą ir greitėjimą, kad vairuotojai galėtų lengviau pastatyti automobilį. Priklausomai nuo automobilių ir kliūčių, transporto priemonė saugiai įsiparkuoja laisvoje stovėjimo vietoje.

    Adaptyvi greičio kontrolė (ACC) - gali palaikyti pasirinktą greitį ir atstumą tarp jūsų transporto priemonės ir priekyje važiuojančios transporto priemonės. ACC gali automatiškai stabdyti arba įsibėgėti reaguojant į priekyje esančią transporto priemonę. ACC sistemos su „stop and go“ funkcijomis gali visiškai sustoti ir vėl įsibėgėti iki nurodyto greičio.

    Elektroninė stabilumo kontrolė (ESC) - gali išmokti automobilio greitį ir įjungti atskirus stabdžius, kad būtų išvengta nepakankamo ir per didelio vairavimo. Nepakankamas valdymas įvyksta, kai automobilio priekiniai ratai neturi pakankamai sukibimo, kad automobilis pasisuktų, o perviršis atsiranda, kai automobilis pasisuka daugiau nei numatyta, todėl automobilis išsisuka. 

    Alkoholio uždegimo blokavimo įtaisai - neleidžia vairuotojams užvesti automobilio, jei alkoholio kvapas kvėpuojant viršija iš anksto nustatytą kiekį. 


    Automobilio priekinio stiklo ekranas (auto-HUD) - vairuotojui saugiai rodo esminę informaciją toje vietoje ant stiklo, kad vairuotojui nereikėtų žiūrėti žemyn ir nuo kelio atitraukti akis. Šiuo metu dauguma rinkoje esančių auto-HUD sistemų pateikia informaciją ant priekinio stiklo, naudodamos skystųjų kristalų ekranus.

    Avarinių situacijų asistentas - avarines situacijos neutralizavimo priemonė, jei vairuotojas užmiega ir neatlieka jokių vairavimo veiksmų per nustatytą laiką. Praėjus tam tikram laiko tarpui,  jei vairuotojas nenaudoja akseleratoriaus, stabdžio ar nepasuka vairo, automobilis vairuotojui siųs garso, vaizdo ir fizinius signalus. Jei vairuotojas nepabunda po šių signalų, automatizuota sistema sustabdo automobilį, saugiai pastato transporto priemonę ir įjungia avarinius žibintus.

    Vairuotojo mieguistumo nustatymas - sistemos siekia išvengti avarinių situacijų dėl vairuotojo nuovargio ir užmigimo. Transporto priemonė gauna informaciją, pavyzdžiui, iš veido nuskaitymo, vairavimo pasikeitimo, vairavimo įpročių praradimą, posūkio signalo naudojimą, manevringumo padidėjimą ir greitį. Paprastai sistema perspėja vairuotoją garsiniu signalu, įjungiama sėdynės vibracija ir transporto priemonė automatizuotai pradeda lėtėti.

    Automobilių navigacijos sistema - naudoja skaitmeninius žemėlapių įrankius, tokius kaip GPS nustatymo sistema ir eismo pranešimų kanalas TMC, kad vairuotojams būtų teikiama naujausia eismo ir navigacijos informacija.

    Lietaus jutikliai - transporto priemonės lietaus jutikliai yra drėgmei jautri sistema, kuri automatiškai sukelia elektroninius veiksmus, tokius kaip atidarytų langų uždarymas ar kabrioletų stogų uždarymas. Šie lietaus jutikliai taip pat gali nustatyti lietaus lašelių dažnį, kad automatiškai įjungtų priekinio stiklo valytuvus tiksliai tiek, kiek reikia nuvalyti priekinį stiklą.

    Priekinis įspėjimas dėl susidūrimo (FCW) - stebi transporto priemonės ir prieš ją važiuojančio automobilio greitį bei palieka saugų atstumą iki transporto priemonės. FCW sistema siunčia vairuotojui perspėjimą apie galimą artėjantį susidūrimą, jei jis priartės prie priešais važiuojančios transporto priemonės.

    Sankryžos asistentas - naudoja du radaro jutiklius priekiniame buferyje ir automobilio šonuose. Ši sistema įspėja vairuotoją apie bet kokį eismą iš transporto priemonės šonų ir gali įjungti transporto priemonės avarinio stabdymo sistemą, kad būtų išvengta susidūrimo.

    Automobilio naktinio matymo sistema - leidžia transporto priemonei aptikti kliūtis, įskaitant pėsčiuosius, naktį ar esant sunkiam orui, kai lyja arba lauke yra rūkas. Šios sistemos gali naudoti įvairias technologijas, įskaitant infraraudonųjų spindulių jutiklius ar GPS.

    Aklųjų zonų monitorius – ši jutiklių ir radarų principu veikianti sistema parodo vietas už transporto priemonės ar jos šone, kurių vairuotojas nemato sėdėdamas savo vietoje. Aklos zonos monitorius apima kameras, kurios stebi vairuotojo akląsias zonas ir praneša vairuotojui, jei prie transporto priemonės artėja kliūtys. 

    Pažangus greičio pritaikymas arba protingas greičio patarimas (ISA) - padeda vairuotojams laikytis greičio apribojimų. Vairuotojas gauna informaciją apie transporto priemonės padėtį ir praneša vairuotojui, kai jis nevykdo nurodytų greičio apribojimo. Kai kurios ISA sistemos leidžia transporto priemonei reguliuoti greitį, kad būtų laikomasi santykinio greičio apribojimo.

    Nusileidimo nuo kalno kontrolė - kontrolė padeda vairuotojams išlaikyti saugų greitį važiuojant nuo kalno ar kitu įkalnių. Šios sistemos paprastai įdiegiamos, jei važiuodama žemyn transporto priemonė juda greičiau nei 15–20 km/val. Kai juntamas laipsnio pokytis, nusileidimo nuo kalno kontrolė automatizuoja vairuotojo greitį, kad saugiai leistųsi žemyn. Ši sistema veikia pulsuodama stabdžių sistemą ir valdydama kiekvieną ratą savarankiškai, kad išlaikytų sukibimą.


    Įkalnės kilimo kontrolė - laikiklis, padeda užkirsti kelią transporto priemonei riedėti atgal nuo įkalnės, kai vėl pradedama važiuoti iš sustojusios padėties. Ši funkcija palaiko stabdžius jums pereinant tarp stabdžių pedalo ir akseleratoriaus pedalo.

    Avarijos išvengimo susidūrimo sistema (prieš avariją veikianti sistema) - naudojami maži radaro detektoriai, paprastai išdėstyti ant automobilio priekio, siekiant nustatyti automobilio artumą šalia esančių kliūčių ir pranešti vairuotojui apie galimą susidūrimą. Šios sistemos gali atsižvelgti į staigius automobilio aplinkos pokyčius, galinčius sukelti susidūrimą. Sistemos į galimą susidūrimo situaciją gali reaguoti keliais veiksmais, pavyzdžiui, garsiniu signalu, įtempti keleivių saugos diržus ar pakelti atlošiamas sėdynes.

    Šoninio vėjo stabilizavimas - padeda išvengti transporto priemonės svyravimo ar net apvirtimo, kai stiprus vėjas pučia ar net kai gūsinis vėjas smogia į jos šoną. Ši sistema paskirsto rato apkrovą atsižvelgiant į skersinio vėjo greitį ir kryptį.

    Juostų centravimo sistema - padeda vairuotojui išlaikyti transporto priemonę juostos centre. Juostos centravimo sistema gali savarankiškai perimti vairavimą, kai nustato, kad vairuotojui kyla pavojus atitolti nuo juostos centro.

    Juostos palaikymo sistema (LDW) - įspėja vairuotoją, kai jis pervažiuoja į kitą juostą nepanaudodamas posūkio signalų. LDW sistema naudoja kameras stebėdama juostų žymėjimą, kad nustatytų ar vairuotojas netyčia nepradeda neatsakingai manevruoti.

    Linijų palaikymo sistema - padeda vairuotojui saugiai užbaigti juostos keitimą, naudojant jutiklius transporto priemonės aplinkai nuskaityti ir vairuotojo aklinoms zonoms stebėti. Kai vairuotojas ketina pakeisti juostą, transporto priemonė apie tai informuos vairuotoją garso ar vaizdo įspėjimu.

    Parkavimo jutikliai - gali nuskaityti transporto priemonės aplinką, ar nėra objektų, kai vairuotojas pradeda parkuoti automobilį. Garso įspėjimai gali pranešti vairuotojui apie atstumą tarp transporto priemonės ir aplinkinių objektų. Paprastai kuo garsiau perspėjama, tuo transporto priemonė arčiau objekto.

    Padangų slėgio stebėjimas - stebi padangų oro slėgį, kad nustatytų, kada padangų slėgis yra už gamintojo nurodytų parametrų. Vairuotojui apie netinkamą padangų slėgi yra perduodama informacija priekiniame skydelyje.

    Pėsčiųjų apsaugos sistema - sukurta taip, kad kuo labiau sumažėtų nelaimingų atsitikimų ar sužalojimų tarp transporto priemonės ir pėsčiųjų. Įvykus susidūrimui, transporto priemonės variklio dangtis pakyla, kad būtų užtikrinta pagalvė tarp transporto priemonės kietųjų variklio dalių ir pėsčiojo. Tai padeda sumažinti sunkių galvos sužalojimų traumų.

     Traukos kontrolės sistema (TCS) - padeda išvengti transporto priemonės sukibimo praradimo ir užkirsti kelią transporto priemonės slydimui staigiuose posūkiuose. Ribojant padangos slydimą riboja energijos tiekimą atskirai kiekvienam ratui ir padeda vairuotojui pagreitinti automobilį, neprarandant valdymo.

     Įspėjimas dėl netinkamo važiavimo - įspėjimai apie netinkamą vairavimą įspėja vairuotojus, kai nustatoma, kad jie yra ne toje kelio pusėje. Transporto priemonės, kuriose įdiegta ši sistema, gali naudoti jutiklius ir kameras artėjančio eismo srauto krypčiai nustatyti.

     Omniview technologija - pagerina vairuotojo matomumą, nes siūlo 360 laipsnių žiūrėjimo sistemą. Ši sistema gali tiksliai pateikti 3D periferinius automobilio aplinkos vaizdus per vaizdo ekraną.

     Eismo ženklų atpažinimo sistema (TSR) - gali atpažinti įprastus eismo ženklus, tokius kaip stop ženklas arba posūkis į priekį ženklą, naudodamas vaizdo apdorojimo technologijas. Ši sistema atsižvelgia į ženklo formą, pvz., Šešiakampius ir stačiakampius, ir spalvą, kad klasifikuotų tai, ką ženklas praneša vairuotojui.

Kam yra reikalinga ADAS kalibravimo įranga?

     Daugelis ADAS jutiklių yra labai tiksliai nukreipti į tam tikras puses ir taškus, tad bet koks jų išderinimas reikalauja kalibracijos, jei jų padėtis yra pakitusi. Blogai veikiantys jutikliai ir radarai gali pasidaryti net tada, kai net nedaug įlenkiamas automobilio sparnas. Nesukalibruotas ADAS jutiklius gali pateikti klaidingą informaciją, dėl kurios ADAS sistema veiks netinkamai ir iš viso nebeveiks. Neigiama jutiklio padėtis gali daryti šiuos veiksnius:

  • Užsidegusi įspėjamoji lemputė prietaisų skydelyje
  • DTC klaida automobilio kompiuteryje
  • Vairo vibracija
  • Sutrikusi transporto priemonės trauka ir judėjimas
  • Padidėjusios vairavimo pastangos

     Dėl visų problemų vairuotojas gali prarasti pasitikėjimą automobilio galimybėmis, arba net perdėtai pasitikėti, o tada padidės avarijos tikimybė. 

     Perkalibruoti ADAS daviklius nebūtinai gali tekti, tada kai įlenkiamas sparnas, veiksnių yra kur kas daugiau. Perkalibruoti ADAS daviklius su stendu prireikia tada, kai pakeičiamas priekinis stiklas, keičiamos padangos, uždėdami nauji žibintai ar net atliekant specifinius stabdžių remonto darbus. Taip pat, jei pakeitėte priekinį buferį ar kitas tam tikras automobilio kėbulo dalis. ADAS sistemų darbas gali sutrikti net tada, kad žieminės ar purvinos važiavimo sąlygos gali uždengti daviklius ir radarus.

     Jeigu neatitinka ADAS davikliai realios informacijos, ar net yra blogas ratų suvedimas, deformuojama ADAS sistemų pateikiama informacija, žiūrėti apažioje.


Kokios reikia įrangos kalibruojant ADAS daviklius?

     Dėl iškilusių ADAS iššūkių automobilių servisai ar priekinių stiklų montavimo paslaugų teikėjai veža automobilius į oficialias atstovybes, kurios turi galimybę kalibruoti ADAS daviklius. Tačiau tai nėra būtina, kadangi šiuolaikinė ADAS kalibravimo įranga turi visą gamintojų informaciją apie jų modelius, todėl net paprasti servisai, gali įsigyti šią įrangą ir teikti kaip papildomas paslaugas. Ypač rekomenduotina ADAS kalibravimo įrangą naudoti servisams, kurie teikia stiklų keitimo paslaugas, atlieka kėbulinius remonto darbus ir ypač servisams, kurie bendradarbiauja su draudimo įmonėmis ir atlieka draudiminio įvykio remonto darbus.

     Prieš atliekant ADAS daviklių kalibravimą su specialia ADAS kalibravimo įranga, transporto priemonę reikia paruošti, jog visi duomenys būtų kuo tikslesni.

  • Patikrinti ar automobilio salone bei bagažinėje nėra nereikalingų daiktų
  • Patikrinti ar automobilio padangų slėgis yra toks, kaip nurodo gamintojas
  • Priekinių ir galinių pakabų aukštis atitinka specifikacijas
  • Patikrinti ar pilnas kuro bakas
  • Reguliuojant jutiklius ar švarus priekinis stiklas
  • Ar apsauginis dangtelis nuimtas nuo radaro jutiklio
  • Atliktas ratų suvedimas