Autorius: Donatas Stašaitis, diagnostikos įrangos ekspertas, UAB Baltic Diagnostic Service


Dirbtinis intelektas (DI, angl. Artificial Intelligence, AI) pasiekė autoservisus. Tai neskamba taip įspūdingai kaip „Tesla autopilotas“, bet tai, kas šiandien integruota į modernią diagnostikos įrangą, jau keičia įprastą meistro darbo ritmą. Ir tai ne teorija - tai realūs, kasdien veikiantys sprendimai.

Diagnostikos įrenginiai, kurie atpažįsta problemą, siūlo sprendimą ir reaguoja į jūsų balsą - nebėra ateitis. Tai jau rinkoje. Svarbu atskirti, kur diagnostikoje iš tikrųjų veikia dirbtinis intelektas, o kur tik pasitelkiami iš anksto suprogramuoti sprendimai.

Kada įrenginys tampa „protingas“?

Reikia pripažinti - kai kalbame apie DI, dažnai maišome sąvokas. Diagnostikos įranga kol kas nenaudoja giliojo mokymosi (DL) sprendimų taip, kaip tai daro, pavyzdžiui, medicininė įranga ar kalbų modeliai. Ji dar nesimoko iš jūsų nuolatinių duomenų ir nekuria savo sprendimo.

Tačiau įranga jau daro tai, kas prieš kelerius metus buvo neįmanoma: analizuoja situaciją, siūlo remonto eigą, pateikia aiškią informaciją ne tik apie klaidos kodą, bet ir jos kontekstą - kokie komponentai susiję, kas tikėtina, o kas mažai tikėtina. Ir viskas - realiu laiku, su vizualizacijomis, schema, video instrukcijomis.

Ar tai DI? Ne visiškai. Bet tai labai arti to, ką realus servisas gali panaudoti jau dabar.

Autel pavyzdys: kaip veikia „išmanioji diagnostika“?

Gamintojas Autel neeksperimentuoja. Jis gamina įrangą profesionalams. Būtent todėl jų sprendimai su DI diagnostikos srityje yra ne rinkodaros triukams, o praktinei naudai.

Pavyzdžiui, Autel MaxiSys ULTRA S2, taip pat greitu metu ir MS909 S2 ir MS919 S2 modeliai siūlo vadinamąją „Intelligent Diagnostic“ funkciją. Skamba paprastai, bet tai rimta sistema:

  • Kai randamas gedimo kodas, įrenginys automatiškai parenka informaciją apie jį: galimas priežastis, remonto eigą, žinomus atvejus, dažniausius sprendimus.
  • Meistrui tai - ne sausas OBD-II kodas. Tai - konkretus gidas: ką tikrinti, kur žiūrėti, ką jungti.
  • Kai kuriais atvejais rodomas net vaizdo įrašas, kaip atlikti testą ar remontą.

Tai ne „nuspėjantis DI“, o išmani sistema, kuri sumažina klaidų tikimybę, taupo laiką ir ypač padeda jaunesniems meistrams, kurie dar neturi ilgametės patirties.

Pasyvus DI: padeda mąstyti, bet neveikia vietoj jūsų

  1. Intelligent Diagnostic - išplėstinė diagnostikos asistentė, kuri pateikia:
  • Gedimų kodų paaiškinimus;
  • Galimas gedimo priežastis;
  • Remonto rekomendacijas, remiantis įrenginio duomenų baze.

  1. Repair Assist - tai lyg „remonto navigatorius“, kuris siūlo:
  • Gedimų diagnostikos schemas (troubleshooting trees);
  • Techninius patarimus;
  • Kartais net vaizdo įrašus su remonto instrukcijomis.

Šios funkcijos pasitelkia didžiulį duomenų kiekį ir logiką, kad padėtų meistrui greičiau priimti sprendimus. 

Aktyvus DI: kai įranga pradeda bendrauti su jumis

Naujos kartos įranga pradeda kalbėti tiesiogine prasme.

  1. Valdymas balsu - puiki funkcija, kai meistras užsiėmęs, o reikia paleisti testą ar perjungti meniu. Galite tiesiog pasakyti komandą - įrenginys paklūsta.
  2. Serviso valdymo programėlė - automatiškai formuoja serviso istoriją, o papildymus galima diktuoti balsu. Viskas fiksuojama realiu laiku - nieko nepamiršti.
  3. Topologinis CAN medis su pasiūlymais - sistema ne tik rodo visą automobilio CAN struktūrą, bet ir siūlo, nuo ko pradėti remontą, matydama priklausomybes tarp modulių.

Tai, ką vadiname aktyviu DI veikimu, dar labiau artėja prie to, ką įsivaizduojame kaip „protingą įrangą“. Kai galite tarti komandą - „rodyk sekantį žingsnį“, o įrenginys paklūsta - tai jau nebe patogumas, o realus efektyvumo šuolis.

Autel ULTRA S2 turi balsu valdomą sąsają. Atrodo kaip smulkmena, kol nepradedi realiai naudoti. Įrankis rankoje, prisijungta prie CAN, testas prasidėjo, o ekranas - kitame stendo gale. Įprastai, jei testavimo metu reikia ką nors perjungti ar paleisti papildomą funkciją, meistrui tenka padėti įrankį, nusimauti pirštinę ir nueiti prie įrenginio ekrano. Tai stabdo procesą.

Su Autel ULTRA S2 viskas kur kas paprasčiau: pakanka ištarti komandą balsu, ir galite toliau tęsti darbus.

Dar vienas žingsnis - serviso informacijos fiksavimas balso komandomis. Diagnostikos įranga formuoja ataskaitą automatiškai, o jūs tiesiog pasakote komentarą ar priminimą. Ne tik patogiau - mažiau klaidų, nieko nepamirštate.

DI jau ir ADAS bei ratų suvedimo srityje

Diagnostika nesibaigia ECU nuskaitymu. Jei dirbate su ADAS - žinote, kiek laiko užima kalibravimo paruošimas. Autel IA1000 sistema automatiškai prisitaiko prie automobilio modelio ir reguliuoja taikinius taip, kad viskas būtų parengta greičiau.

Ir vėl - balsu valdomas kalibravimo procesas. Nereikia stovėti prie ekrano, reikia paklausti, kas toliau, ir tęsti. Tai nėra prabanga. Tai yra skirtumas tarp vieno ir dviejų meistrų darbo.

Tai ką tai keičia autoservisui?

Technologijos, apie kurias pasakoju, nekeičia žmogaus, bet pakeičia tai, kaip žmogus dirba.

Šie sprendimai vis labiau artėja prie to, ką būtų galima pavadinti asmeniniu diagnostikos asistentu: įrenginiu, kuris ne tik parodo informaciją, bet ir padeda priimti sprendimus, sekti eigą ir primena, ką dar būtų verta patikrinti. Jie leidžia:

  • priimti sprendimą greičiau;
  • tiksliau nustatyti problemą;
  • mažiau pasikliauti intuicija, daugiau - duomenimis;
  • negrįžti antrą kartą prie to paties gedimo;
  • mažinti darbo jėgos sąnaudas vienam darbui atlikti.

Ir svarbiausia - meistras išlieka sprendimo priėmėjas. Įrenginys padeda. Neturi ambicijų perimti viską. Bent jau kol kas.

Mes, kaip servisas, matome, kad meistrams reikia ne dar vieno ekrano, o įrankio, kuris kalba jų kalba. Štai kodėl Autel sprendimai šiuo metu turi realią vertę: taupo laiką ir leidžia dirbti efektyviau.

Kai išgirsti žodžius „dirbtinis intelektas“, gali kilti skeptiškų minčių. Bet kai jis pradeda veikti tavo rankose - skeptiškumas lieka nuošaly. Nes galutinis klausimas, kurį užduoda kiekvienas meistras, paprastas: ar man tai padeda?

Jeigu atsakymas „taip“ - reiškia, tai veikia.

Ir jei šiandien DI automobilių diagnostikoje dar nėra savarankiškas sprendimų priėmėjas, jis jau yra išmanusis asistentas, kuris daro būtent tai, ko reikia: ne galvoja už jus, bet padeda mąstyti tiksliau.
Tai - jau ne pažadas. Tai - pagalba, kuri veikia šiandien.

Norite pamatyti, kaip tai veikia realybėje? Susisiekite - atsakysime į klausimus, pademonstruosime funkcijas ir padėsime išsirinkti tai, kas tinka būtent jūsų servisui.