Ratų suvedimo stendas – kaip teisingai jį išsirinkti?

     Daugelis automobilių vairuotojų tvarkingą ratų suvedimą tiesiog nurašo ir jo periodiškai neatlikinėja, kartodami „juk tai net ne techninis gedimas“. Taip, automobilį ar kitą transporto priemonę vis tiek įmanoma eksploatuoti su blogu ratų suvedimu, bet komforto jau su tokia transporto priemone nebelieka. Saugumas, vairavimo komfortas, kuro ekonomija, padangų tarnavimo laikas – visus šiuos aspektus labai stipriai lemia tinkamas ratų suvedimas

     Ratų geometrija, dar kitaip vadinamas ratų suvedimas, yra labai svarbus tiek Jums, tiek aplinkiniams, nes visa tai lemia į bendrą padėti keliuose. Netinkamas ratų suvedimas pablogina automobilio važiavimo kryptį, kai stipriai stabdome, tą turbūt visi esame pajutę ir daugiau to patirti nebenorėtume. Minusų yra gerokai daugiau, tad visi mes privalome rūpintis, jog eksploatuojamos transporto priemonės būtų visapusiškai tvarkingos.


     Periodiškai atliekama ratų geometrija turi naudos transporto priemonės savininkui. Dėl mažesnio pasipriešinimo važiuojant, sumažėja kuro sąnaudos. Taip pat dėl sumažėjusios trinties su kelio paviršiumi, didėja padangų eksploatacijos laikas, taip pat ir padangos dyla tolygiai ir mažiau dėvisi automobilio važiuoklė, kadangi neapsikrauna čia sumontuoti važiuoklės mazgai.

     Dažnai tenka matyti internete nuotraukų, kaip ratų suvedimas atliekamas tiesiog namų sąlygomis. Tai tikrai nėra nieko sudėtingo ir nėra čia ko slėpti. Tam gali prireikti patvaraus siūlo, kuris būtų gerai matomas, ir viskas, vienintelis įrankis pasitikrinti savo automobilio ratų suvedimą. Atlikimo procedūra nėra sudėtinga, tiesiog priglauskite siūlą prie priekinės ašies priekinės rato dalies ir kitą siūlo galo priglauskite prie galinės ašies galinės rato dalies. Arba galite tai atlikti siūlą atitraukę vienodu atstumu nuo ratų. Tai reikėtų daryti, jog pavyzdžiui, nuo centrinės skylės atitraukiate 5 cm, tiek galinės ašies rato, tiek priekinės ašies rato. O vėliau išmatuojate atstumus nuo vieno ratlankio krašto ir kito ratlankio krašto, jeigu atstumai nesiskiria, viskas yra gerai. Jeigu niekur nėra tarpo ir siūlas yra neišlinkęs, reiškia suvedimas yra normalus, tačiau jeigu priešingai, jums kuo skubiau reikia atlikti ratų geometriją. 

     Atminkite, tokiu namų sąlygų būdu galima patikrinti ratų geometriją, tačiau tai vis tiek nėra taip tikslu, kaip atlikta ratų geometrijos patikra su 3D ratų suvedimo stendu (apie 3D ratų suvedimo stendus skaitykite žemiau) ir geriau šį darbą patikėti atlikti profesionaliems automobilių mechanikams. Yra išimčių – dažnai tokia ratų geometrija skubiai atliekama autosporte, kai kitų sąlygų nėra arba automobilis turėjo incidentą trasoje.

Kada reikia atlikti automobiliui ratų suvedimą?
  • Pagrindinės taisyklės, kada reikia atlikti ratų geometriją, yra šios:
  • Periodiškai, kas 15 – 20 tūkstančių kilometrų
  • Pajutus, kad važiuojant tiesiai yra trauka į šoną
  • Pajutus, kad stabdant automobilis krypsta
  • Kai netolygiai dyla padangos
  • Pajutus, nestabilumą vairuojant kelyje
  • Vairui sunkiai arba negrįžtant į pradinę padėtį
  • Po labai stipraus smūgio į duobę ar į kitokią kliūtį
  • Pakeitus automobilio pakabos dalis
  • Po padangų keitimo
  • Sumontavus naujas padangas
  • Kai automobilis nesenai turėjo eismo įvykį
  • Pastebimai padidėjusių kuro sąnaudų
  • Jeigu automobilio spindulys apsisukant į vieną ir į kitą pusę nėra vienodas
  • Permontavus amortizatorių spyruokles iš aukštesnių į žemesnes ir atvirkščiai
  • Įdėjus naujus įdėklus po automobilio spyruoklėmis
  • Po šių pakabos remonto darbų: sailentbloko keitimo; rutulinių atramų keitimo; vairo traukių antgalių keitimo; vairo reduktorių ir vairo pavaros keitimo; švytuoklės šakės keitimo; pakabos svirčių keitimo
  • Pakeitus spyruoklių, statramsčių, amortizatorių į kitą tipą (kadangi pakeitus tepalinius į dujinius (ar atvirkščiai), keičiasi ir ratų suvedimo kampas

     Po tinkamai atlikto ratų suvedimo, jūs pastebimai pajusite skirtumą kelyje. Po tinkamo suvedimo automobilis pasižymi šiomis savybėmis: maksimaliai padidėjusiu padangų tarnavimo laiku, geresniu automobilio stabilumu, manevringumu ir lengvu valdymu, mažesnėmis kuro sąnaudomis, geru riedėjimu bei lengvu valdymu

Kas yra suvedimas, išvirtimas ir kasteris?

     Ratų suvedimas – tai atstumas tarp tos pačios ašies ratų užpakalinių briaunų, minus atstumas tarp priekinių briaunų. Jeigu atlikto suvedimo rezultatai yra lygūs „0“, suvedimas yra idealus. Dar kitaip, ratų geometriją galima paaiškinti kaip kampas tarp judėjimo krypties ir ratų sukimosi plokštumos.

     Ratų išvirtimas – tai yra kampas, tarp vertikalės ir automobilio ratų sukimosi plokštumos, kuris laikomas neigiamu, jei ratai viršutine puse nukreipti į vidų arba teigiamu, jeigu viršutinė pusė į išorę. Nulinis išvirtimas užtikrina minimalų padangų susidėvėjimą ir atitinkamai padidėja jų tarnavimo laikas. O neigiamas išvirtimas, pagerina stabilumą posūkiuose.

     Kasteris – kampas tarp vertikalės ir rato sukimosi išilginėje automobilio plokštumoje ašies projekcijos. Išilginis posvyris užtikrina ratų išsilyginimą priklausantį nuo automobilio greičio. 

Kokie yra ratų suvedimo stendų skirtumai?

     Rinkoje yra eksploatuojami CCD, 3D, 5D ir bekontakčiai ratų suvedimo stendai. Taip pat jie skiriasi ir tuo, kokioms transporto priemonėmis yra skirti, kadangi gali būti lengvųjų automobilių suvedimo stendai, tačiau taip pat gali būti ir sunkvežimių ratų suvedimo stendai. 

     CCD ratų suvedimo stendai – tai kompiuterinis ratų suvedimo stendas. Dėl žemos stendo kainos, šiuos stendus naudoja dauguma servisų, tačiau tokie suvedimo stendai tampa vis mažiau paklausūs. CCD sensoriai yra labai jautrūs sukrėtimams ir net nelabai stipriems smūgiams, dėl ko gali rodyti netikslius parametrus, ko pasekoje suvedimas gali būti blogai atliktas. Rezultatų greitis, palyginus su 3D kartos ratų suvedimo stendais, gali skirtis iki kelių kartų.

     3D ratų suvedimo stendai – tai vis labiau populiarėjantys ratų suvedimo stendai, kur net CCD stendų turėtojai siekia įsigyti šią naujesnę technologiją. Su 3D ratų suvedimo stendais, galima džiaugtis daug tikslesniais ir platesniais matavimų rezultatais, taip pat ir apskaičiuoti daugiau automobilio parametrų. Kitas privalumas 3D ratų suvedimo stendų, tai greitumas, kadangi po CCD ratų suvedimas klientų automobiliams atrodys gerokai greitesnis. 

     Su 3D ratų suvedimo stendais duomenys yra tikslesni, o darbas patikimesnis, kadangi 3D stendų taikiniai, kurie yra dedama ant automobilio ratų, yra atsparūs smūgiams ir neturi savyje elektroninių komponentų, kurie galėtų sugesti ir teikti klaidingus duomenis.

     Tai taip pat yra ir pigesnė eksploataciją. Nors 3D ratų suvedimo stendai yra brangesni už CCD suvedimo stendus, tačiau CCD stenduose yra daugiau gendančių detalių, stendo nereikia periodiškai kalibruoti, dėl ko mažiau išleisite ateityje, sutaupysite ir galėsite pasiūlyti geresnę kainą savo klientams.

     Pati 3D technologija yra kur kas pažangesnė, kadangi 3D stendai turi aukštesnės raiškos, patikimiau ir tiksliau dirbančias automatiškai prisitaikančias kameras. Mažesnius, patogesnius darbui ir labiau apsaugotus taikinius. Taip pat duomenys yra tikslesni, kadangi sumažėja žmogiškosios klaidos tikimybė.

     5D ratų suvedimo stendai – tai pažangi 5D technologija, tačiau stendai yra panašūs į 3D ratų suvedimo stendus, tačiau rezultatai yra matuojami 5-iomis kameromis. Kadangi duomenys yra nuskaitomi su daugiau kamerų, jie yra dar tikslesnis ir dar greičiau pateikiami. Duomenys apie rato kampo pokytį yra tiksliau nuskaitomi. Tačiau tokie stendai nėra patys populiariausi ne tik Lietuvoje, bet ir kitose Europos šalyse.

     Bekontakčiai ratų suvedimo stendai – sistema, galinti idealiai išmatuoti automobilio ratų geometrijos parametrus jokiam komponentui nepriliečiant pačio ratlankio. Lazerių ir kamerų sistemos užtikrina, jog ratlankis nebus pažeistas, bei tuo pačiu sutaupo laiko, nes nereikia numontuoti ir užmontuoti ratlankių. 

Bekontakčių ratų suvedimo stendų privalumai lyginant su CCD, 3D ar 5D suvedimo stendais:
  • Nereikalingi jokie kompensacijos darbai
  • Automobilio duomenys nuskaitoma iš karto lazerine technologija
  • Nesudėtingas valdymas
  • Nereikia reguliuoti spaustuvų ir taškų
  • Nėra pakėlimo aukščio apribojimo
  • Duomenų matavimui nėra reikalingas bet koks sąlytis su ratlankiais
  • Greitesnis ratų suvedimo atlikimas
  • Realaus laiko matavimo rezultatai naudojant lazerines technologijas
  • Duomenys išmatuojami idealiai tiksliai
  • Automobilio ratlankiai lieka nesubraižyti, po netinkamo darbo su kitais stendais
Ką reikia žinoti apie ratų suvedimo paslaugas?

     Ratų geometrijos patikros ir reguliavimo darbai atliekami pakankamai greitai. Įprastai ratų suvedimo darbai atliekami iki valandos, priklausomai nuo gautų pirminių rezultatų. Taip pat ir šios paslaugos įkainiai nėra dideli, jeigu lygintume su kitomis autoremonto paslaugomis. Vidutiniškai šios paslaugos atlikimas Lietuvoje kainuoja nuo 20 iki 30 eurų, jeigu ratų suvedimas yra atliekamas laiku ir tinkamai. Tačiau tam, Jūs savo klientams turite rekomenduoti ratų suvedimą atlikinėti reguliariai, bent kartą į metus.

     Pačios paslaugos atlikimui įrangos daug papildomos nereikės. Be ratų suvedimo stendo, Jums dar reikės: keturių kolonų keltuvo (galimas ratų suvedimas atlikimas ir ant „duobės“), patogios darbinės lempos, įrankių komplekto, indukcinio kaitintuvo, jeigu pakabos detalės būtų lengvai neatsukamos.


Kaip išsirinkti tinkamą ratų suvedimo stendą?

     Vienas svarbiausių kriterijų yra duomenų bazė, kurią turi ratų suvedimo stendas programinėje įrangoje. Taip pat svarbu kaip dažnai būna duomenų bazės atnaujinimai, kadangi naujų automobilių į rinką išleidžiama kiekvieną dieną, todėl norint neatsilikti nuo rinkos, būtina, jog suvedimo stendas turėtų nuolat atsinaujinančią duomenų bazę. 

     Įvertinkite kokius automobilius aptarnaujate, kadangi jūs tą geriausiai žinote. Kokius dažniausiai automobilius aptarnaujate, tai padės įvertinti kokio funkcionalumo stendo jums reikia. Taip pat įvertinkite apskritai su kokiu transporto parku dirbate, kadangi automobilių ir sunkvežimių suvedimo stendai labai skiriasi. Tai skirtingi stendai, skiriasi griebtuvai, konstrukcija, duomenų bazė.

     Ratų suvedimo stendo programinė įranga yra ypač svarbi, kadangi nuo jos priklausys jūsų darbo efektyvumas teikiant paslaugą klientui. Programinės įrangos, su patogiu ir intuityviu valdymu, gerokai palengvins jūsų darbo dieną. Kitas niuansas, jeigu su stendu bus sunku dirbti, jūs apskritai vengsite darbo su juo ir taip jisper ilgesnį laiko tarpą atsipirks. Rinkitės tokį suvedimo stendą, kur nuolatos parodos darbų atlikimo sekos nuotraukomis ir kiekviename žingsnyje jūs gausite ekrane instrukcijas.

     Įvertinkite kur laikysite ratų suvedimo stendą ir kokio tipo jums reikia. Įvairiems suvedimo stendams gali būti reikalingi keltuvai, o kai kuriems gali užtekti duobės. Įvertinkite turima darbo erdvę, kadangi įvairiems ratų suvedimo stendams yra keliami skirtingi reikalavimai. Stacionariems stendams reikia daugiau palikti erdvės, kadangi nuo keltuvo iki ratų suvedimo stendo turi būti palikti net keli metrai.

     Dar vienas svarbus kriterijus yra darbų atlikimo greitis. Kaip minėjome, CCD stendai yra lėtesni, o bekontakčiu būdu atliekamas ratų suvedimas yra greičiausias. 3D ratų suvedimo stendai yra plačiausiai naudojami, kadangi jų darbų atlikimo procedūra yra greita ir tiksli, kas leis jums sutaupyti laiko, o tai leis atlikti kitus remonto darbus bei klientas už greitą darbų atlikimą liks labiau patenkintas.

     Įvertinkite ar su ratų suvedimo stendu jau yra kompiuteris ir spausdintuvas. Spausdintuvas yra reikalingas tam, kad vėliau galėtumėte klientui darbų rezultatus parodyti prie ir po geometrijos reguliavimo. Kompiuterio ekrane matysite visas procedūras bei žingsnius, kurie reikalingi darbų atlikimui, tad pasidomėkite ar stendas jau yra pilnai sukomplektuotas, ar jums reikės papildomai įsigyti kompiuterį.

     Griebtuvai yra ne ką mažiau svarbu. Tai yra vienas svarbiausių faktorių, kadangi nuo to priklausys duomenų tikslumas ir atlikimo trukmė. Kai griebtuvai būna dideli arba sunkiai fiksuojasi, apsisunkina pati procedūra, dėl ko gali atsirasti matimo paklaidos.